Nej vel? Det var også min første tanke. Havde svært ved at forstille mig, hvordan vi skulle hyggesnakke på Facebook om pensionsopsparing og om hvad den finansielle uro betyder for min privatøkonomi. Ellers tak. Men hvad sker der så? Jeg tjekker, bare for sjov, hvordan det går med Nordea og Danske Bank på Facebook. Og jeg er imponeret. Helt ærligt Nordea og Danske Bank, det kører for jer! Proaktive opdateringer om nedbrud og forsinkelser og rigtig mange gode og hurtige svar på kundernes spørgsmål. Sådan!

Men mest af alt, blev jeg så glad for den nuancerede og situationsbestemte kommunikation, der præger siderne. For folk er ikke ens, heller ikke på Facebook. Og det forstår redaktionerne bag de to sider. De skifter sprogtone og stil: Fra professionel bankrådgivertone i nogle situationer til omsorgsfuld forældretone i andre situationer. Tjek lige denne dialog fra Danske Banks Facebookside:

Ulrick: “Spørger man Danske bank om lov til et sølle overtræk på 200,- som vil blive dækket ind 4 dage efter, får man afslag… 200,- er for stor en post for banken og de er bestemt ikke behjælpelige for deres kunder…”

Danske Bank: “Hej Ulrick, det lyder ikke så smart. Kan du ikke ringe til os på 45 14 03 15, så finder vi ud af noget”. Hilsen Niels-Kristian

Ulrick: “Hej Niels-Kristian, har fundet ud af noget andet, så behøver ikke mere…”

Og så var det jeg blev ven med min bank…