BolvigKom i pressen

Nu skal volapyk-sprog udryddes

Indforstået kancellisprog i alenlange kommunale breve frustrerer mange borgere. Men der kan løsnes op for både sprog og frustrationer til glæde for alle. Den gode nyhed er, at det er til at ændre. Det kræver først og fremmest, at man i kommunen bliver opmærksom på problemet og prøver at sætte sig i borgerens sted, siger kommunikationskonsulent Marianne Bolvig.

Læs mere i artiklen fra kommunen.dk

Kommuner gør op med “volapyk-breve” til borgerne

Flere kommuner tager nu kampen op med kancellisproget, som gør breve svære og uforståelige.
– Det største problem er, at mange borgere får breve, der er upræcise og upersonlige, og hvor det ikke står klart, hvad formålet med brevet er, siger Marianne Bolvig. Derudover er der ofte problemer med overkommunikation på rigtig mange sider, hvor halvdelen af det, der står ikke er relevant, siger hun.

Læs mere i artiklen fra dr.dk, 6. juni 2017

Årelang kamp mod møgbreve

Den tidligere kommunikationschef i Furesø Kommune, Marianne Bolvig, har i årevis kæmpet mod uforståelige forvaltningspapirer, der sendes ud til borgerne og lokalpolitikere.

Læs artiklen i Frederiksborg Amts Avis, 7. juni 2017

Møgbreve fra kommunen

Lokalpolitikerne var de første til at gøre oprør over uforståelige forvaltningspapirer. Kommunikationskonsulent Marianne Bolvig håber, at borgerne vil følge trop. Hun har set på, hvad en kontanthjælpsmodtager har fået i sin e-Boks det seneste år, og hun er langt fra tilfreds.

Læs mere i nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 17 / 2017

Sådan skriver du det gode afslag

Mange myndigheder oplever, at borgere klager over deres afgørelser, og samtidig får mange medarbejdere ondt i maven over at ødelægge den gode dialog med borgeren ved at skrive et afslag.

Læs mere i artiklen fra HK Kommunalbladet, 17. januar 2017


Giv, og du skal få – sådan ’udnytter’ du dit netværk

Dit netværk kan have utrolig stor betydning for din karriere – ikke mindst for jobsøgningen – men det skal passes, når det går godt, så du kan få glæde af det, når du har brug for det.

Læs mere i artiklen fra Jyllandsposten, søndag den 15. maj 2016


Kunsten at lave den gode dagsorden

Et klart formål, en god opbygning og præcise beskrivelser af hvert punkt er nogle af de elementer, som en god dagsorden og dermed et godt møde er bygget af. I artiklen får du mine tips og tricks til at lave den gode dagsorden, hvad enten det er til et vigtigt byrådsmøde, det ugentlige afdelingsmøde eller et møde på skolen.

Læs mere i artiklen fra HK-Bladet, april 2016


Kommunikation = Bedre trivsel og færre klager

KS Fagprisen gik i 2015 til kommunikationsrådgiver Marianne Bolvig for projektet ”Bedre afgørelser”, som hun har udført for Egedal Kommune. Projektet har skabt målbart færre klager fra borgerne og bedre trivsel for medarbejderne.

Læs mere i artiklen fra Kommunikation & Sprog, december 2015


Holbæk skriver bedre dagsordener

Mange kommunalpolitiske dagsordener mangler de nødvendige beskrivelser af alternativer og konsekvenser. I Holbæk Kommune har de arbejdet med de politiske dagsordener. Et års indsats gav en målbar og oplevet forbedring.

Læs mere i artiklen: Holbæk skriver bedre dagsordener fra Danske Kommuner, nr. 17 2014


Politiske dagsordener er svære at forstå

De politiske dagsordener er rygraden i det lokale demokrati. De er det arbejdsredskab, der styrer samarbejdet mellem forvaltningen og de folkevalgte politikere. Derfor er det et ufravigeligt krav til en politisk dagsorden, at sproget er klart og enkelt, så politikerne kan træffe beslutning på et oplyst grundlag.

Læs mere i artiklen fra Frederiksborg Amts Avis, 5. juli 2014


Kamp mod kancellisproget

Embedsmænd har skrevet kancellisprog i 300 år, og selv om der er sket meget med skriftsproget, især de seneste to årtier, er der stadig lang vej igen. Det er en kulturændring, der skal til, og den har Slagelse Kommune taget hul på. Marianne Bolvig underviser 170 medarbejdere i Slagelse Kommune i at skrive klart sprog.

Læs mere i artiklen i Frederiksborg Amts Avis, 22. januar 2013


Fra topchef til iværksætter

Drømmen om at få foden under eget bord havde ulmet længe. Så efter mange år i den kommunale verden, fik Marianne Bolvig, tidligere kommunikationschef i Furesø Kommune, muligheden for at udleve sin iværksætterdrøm.

Læs mere i artiklen fra Frederiksborg Amts Avis, 6. december 2011

Share This