Godt spørgsmål. Det kom fra én af deltagerne, der tirsdag deltog i kick-off i Guldborgsund Kommune. I næste uge starter vi et stort dagsordensprojekt, der skal sikre bedre formidling af de politiske dagsordener. Men hvordan gør man det, når man ikke kender målgruppen?

Vi kender dem ikke
Mange medarbejdere, der skriver punkter til politiske dagsordener, kender faktisk ikke deres målgruppe. Og hvis de gjorde, så er det netop overståede valg ensbetydende med, at mange nye ansigter indtager stolene i byrådssalene, fx blev der valgt 9 nye medlemmer til byrådet i Guldborgsund. Og så er målgruppen pludselig helt anderledes end før valget. Og hvad gør man så?

Ole Bondo

Et eksempel på en kandidat – borgmesteren – i Furesø Kommune


Hvem blev valgt i din kommune
Du kan stadig nå at gå ind på DRs hjemmeside og se hvilke kandidater, der blev valgt i din kommune. Her kan du få et overblik over deres mærkesager og se deres CV.

Du kan blive skarpere på din målgruppe, og bedre til formidling, ved at finde svar på følgende spørgsmål:

  • Hvem er de (uddannelse, erfaring, køn og alder)?
  • Hvad er deres forventninger og behov?
  • Hvor ligger deres motivation og eventuelle modstand?

Jo bedre du kender din målgruppe, desto mere målrettet kan din skriveindsats blive – og desto større sandsynlighed er der for, at din formidling rammer plet.

Du kan følge med her
Jeg vil løbende skrive nyheder og give råd til bedre dagsordener. Husk at tilmelde dig, så får du en mail, når jeg skriver nye indlæg.