Tjener

Jeg var for nylig til en familiefødselsdag. En af selskabets yngre deltagere supplerer sin SU med et job på en café. Hun fortalte med glød i stemmen om sin helt fantastiske arbejdsplads.

Det lød til at være et skønt sted. Hun fortalte om deres særlige forhold til økologi, deres sociale engagement, og hun fortalte om, hvordan de producerer alt deres mad fra bunden med gode råvarer. Hun sprudlede af stolthed over sin arbejdsplads og underholdt med livlige anekdoter.

Wow, tænkte jeg. Så bliver reklamen for denne café ikke bedre. Er der noget mere virkningsfuldt end ægte insider-begejstring? Næppe.

Kan ikke lade være med at tænke på, at der bag denne solstrålehistorie står en dygtig leder, der formår at gøre sine medarbejdere til ambassadører for virksomheden. At han – eller hun – bruger storytelling som ledelseskommunikation, så medarbejderne forstår virksomhedens værdier og gør dem i stand til at fortælle dem videre. Ret imponerende. Og meget effektivt.

En god fortælling sætter følelserne i spil. Og selv om jeg som forbruger forsøger at styre mine valg med hjernen, så tager hjertet ofte over. Derfor vælger jeg med garanti denne café fremfor nabocaféen næste gang, jeg er på de kanter.

Læs også: Værdikommunikation – når din hoveddør fortæller historier

Kan du fortælle en god historie om jeres virksomhed? Og hvad tror du, at dine medarbejdere og kollegaer fortæller om jeres virksomhed?