Høje-Taastrup Kommune
I Teknik- Og Miljøcenter, Høje-Taastrup Kommune, skulle de holde en faglig dag for alle medarbejdere. De ønskede at få et inspirationsoplæg om skriftlig borgerkommunikation, fordi brevet fra kommunen er branding direkte ind i borgerens e-boks. Så det er ikke lige meget, hvad vi skriver til borgerne. Hvis borgerne forstår, hvad kommunen skriver, så vil de klage mindre, stille færre spørgsmål, og kommunen vil kunne afslutte sagerne hurtigere. Det vil også have en gavnlig effekt på medarbejdernes trivslen.
Oplægget på to timer gav medarbejderne inspiration til, hvorfor og hvordan de kan skrive deres borgersvar og afslag i et klart, enkelt og direkte sprog.
Oplægget tog udgangspunkt i deltagernes egne tekster. Vi kom blandt andet ind på:
- Hvor er I stærke, hvilke kvaliteter er der i jeres tekster?
- Hvordan skaber man gode relationer og tillid med sin borgerkommunikation? Gør I det?
- Hvad kendetegner fagsprog, hvor ser jeg det i jeres tekster?
- Hvordan skriver I til borgerne om svære emner uden at gå på kompromis med det faglige indhold?
- Hvordan bliver jeres tekster bedre – hurtigt!