Bedre afgørelser i Ikast-Brande

Businessman’s working place

Jeg har siden marts arbejdet med skribenterne i myndighedsafdelingen hos Psykiatri- og Handicap. Jeg holdt et heldagskursus i marts og opfølgning i starten af maj, hvor deltagerne fik feedback på deres afgørelser. 

Afgørelsen er en særlig genre
Kommuner og andre myndigheder behandler i tusindevis af ansøgninger fra borgere. Det kan fx være, at en borger søger om hjælp til rengøring eller hjælp til at betale en uventet stor udgift. Kommunen skal afgøre, om borgeren har ret til det ansøgte eller ikke. Et skriftligt svar på en sådan ansøgning er en afgørelse.

Og det er ikke nemt at skrive gode afgørelser. De skal være formidlet så knivskarpt, at borgeren nemt kan forstå, hvorfor han får afslag eller tilsagn på sin ansøgning. Og afgørelsen skal være juridisk korrekt.

Heldigvis har Ankestyrelsen sammensat en fin opskrift, som de kommunale skribenter kan følge, når de skal skrive en afgørelse. I opskriften fortæller de, hvad man almindeligvis skal være opmærksom på undervejs i skriveprocessen.
Du kan finde deres vejledning her: At skrive en afgørelse — Ankestyrelsen (ast.dk)

Sproget skal også have et serviceeftersyn
På mine kurser “Skriv bedre afgørelser” er det Ankestyrelsens vejledning, der danne rammen om undervisningen. Men jeg oplever ofte, at skribenterne også har sproglige udfordringer, når de skriver afgørelser. Derfor arbejder vi på kurserne også med:

  • Bygge læsevenlige sætninger
  • Oversætte fagsprog og svære ord
  • Skrive nærværende og respektfuldt
  • Skrive om problemer og bekymrende adfærd
  • Fange egne sproglige fejl og opdage blinde vinkler.