Jeg kan godt undervise online, men …
Jeg har i den seneste tid gennemført en række onlinekurser. Mit første onlinekursus var i maj for 12 deltagere. Det var så underligt at undervise foran PCen, der var stablet op på en stak bøger, iført sutsko og bløde bukser. Og under skrivebordet sov hundene under hele seancen (heldigvis).
Siden maj har jeg konverteret en del af mine planlagte kurser fra fysiske undervisningsdage til onlinekurser. Og det fungerer godt. Jeg har fået fine tilbagemeldinger fra kursisterne, og jeg oplever selv, at jeg kommer igennem med mine budskaber.
Det siger kursisterne om onlineundervisning
Jeg har lavet deltagerevaluering af alle mine forløb. Deltagerne har mange positive kommentarer, de siger blandt andet:
“Tak for en fin og konstruktiv formiddag. Det kan sagtens lade sig gøre at holde et højt fagligt niveau på den virtuelle måde”.
En anden kursist skriver:
“Tak for et rigtig godt webinar. Jeg har personligt fået rigtig meget ud af det. Dine hovedbudskaber står klokkeklart, og du får formidlet stoffet, så det både bliver konkret og praksisnært.”
Fysisk undervisning virker dog bedst
Men altså. Jeg vil alligevel helt klart foretrække at møde min kursister face-to-face. Læringen, nærværet og dialogen er bare en anden, når vi befinder os i samme rum. Det er også den tilbagemelding som andre kursister giver:
“En acceptabel nødløsning, men ikke lige så godt som “the real thing”. Man får ikke den samme dialog i et webinar som i en fysisk workshop”.
En anden kursist skriver:
“Fysisk deltagelse ville være at foretrække ift. læring mellem deltagerne. Men hellere et webinar end at undvære. Så tak for en god læring og formidling”.
Så hvis jeg kan vælge, vil jeg foretrække fysisk undervisning. Men i disse tider, hvor mange kommuner ikke ønsker, at deres medarbejdere skal møde fysisk op til kurser, så må det blive online.
Læs dette indlæg om en kommune, der har valgt at holde fast i deres fysiske kurser.